At Peel Slowly and See, the curious music enthusiast explores new horizons; from the latest, buzzing UK-jazz groups, to crackling indietronica, intriguing ethnic music and wayward guitar-bands. Nobody leaves the festival without discovering something out of their regular musical comfort zone, including the performing artists.

PEEL SLOWLY AND SEE

1&2 march 2024

Duistere, ambient-achtige dissonante drones, engelenzang, cello en kamanchech: ‘The Power of Indifference’ is een zeer persoonlijk project van veelzijdige celliste Maya Fridman met kamancheh speler Soheil Shayesteh. Een sonisch universum uitgebreid met electronica en visuals, met shows als een organische reis langs songs en improvisatie geinspireerd door Perzische traditionele muziek.

Dark, ambient-like dissonant drones, angelic voices, cello and kamancheh: ‘The Power of Indifference’ is a deeply personal project by the versatile cellist Maya Fridman and kamanchech player Soheil Shayesteh, expanding their sonic universe with live electronics and visuals. Live performances are a journey where they delicately bridge songs and improvisations inspired by Persian traditional music.

Het Tsjechische trio sinks, afgelopen jaar een van de smaakmakers op de showcase festivals, maakt een minimalistische maar dynamische mix van noise rock en post-punk. Optredens zijn explosief en meeslepend, dankzij een geweldige ritmesectie, expressieve vocalen en immersieve geluidsmuren.

Czech trio sinks, highlight at many of last year’s showcase festivals, makes a minimalist yet dynamic mix of noise-rock and post-punk. Their performances are notoriously energetic and explosive, filled with tight rhythms, expressive vocals and occasional moments of spontaneous chaotic guitar noise.

Caught in The Ex! Na een langdurige pauze, is de legendarische Nederlandse groep terug! In 2024 viert men het 45(!) jarig bestaan van de band, dus Andy, Kat, Terrie en Arnold doken met nieuwe songs en plannen het oefenhok in. Ze komen naar Peel Slowly and See met een volledig nieuwe set, fris als een hoentje, en zoals altijd ‘forward in all directions’.

Caught in The Ex! After a significant break, this seminal Dutch band is back! Celebrating 45(!) years of ‘forward in all directions in 2024, Andy, Kat, Terrie and Arnold got into the rehearsal room together and started making new songs and new plans. They’ll come to Peel Slowly and See with a entire new live-set, full-on and fresh as a daisy!

Peter Broderick is een ongekend productief en genre-overstijgend Amerikaans muzikant, componist en producer, internationaal geroemd om zijn vele projecten, samenwerkingen en composities voor film en dans. Als begaafd multi-instrumentalist, evenredig getalenteerd in een breed spectrum aan stijlen, benadert Broderick alle muziek met kenmerkende openheid en verwondering.

Peter Broderick is a prolific, genre-defying American musician, composer and producer, known for a diverse range of solo projects, collaborations, and compositions for cinema and dance. A gifted multi-instrumentalist, equally versed in a wide range of styles, Broderick aims to approach music with a sense of openness and wonder, and to never be tied down to any one particular style.

Mouvman Alé is een kwartet afkomstig van het eiland Reunion, onder leiding van Franswa Virassamy-Macé. De muziek is een hypnotiserende, meeslepende mix van psychrock, pop, traditionele ritmes en electronica. De groep zelt noemt het “romans non-galizé rényoné” in het Creools: ongepolijste en licht experimentele muziek uit Reunion.

Mouvman Alé is a quartet from the island of Reunion, lead by singer-songwriter Franswa Virassamy-Macé. The music can be described as a hypnotic and electrifying mix of psychrock, pop, traditional rhythms and electronics. The group calls it “romans non-galizé rényoné” in Creole: unpolished and slightly experimental songs from Reunion.

Martha Da’ro is een genreoverstijgend, multidisciplinair kunstenaar van Angolese afkomst en gevestigd in Brussel. Na een start in het project Soul’Art, debuteerde ze solo met een mix van dromerige pop en hiphop, waarin ze de luisteraar meenemeent naar een fragiel maar gedurfd universum.

Martha Da’ro is a genre-bending, multidisciplinary artist, of Angolan origin, based in Brussels. After her first project Soul’Art, the multi-talented performer took matters into her own hands, showcasing a bold artistic universe – blending dreamy pop with hip hop, English with French and definitely with a fragile but boundless emotion.

LQRQ is een nieuw cross-cultureel project ontstaan uit de as van electro- cha3bi pioniers Cairo Liberation Front, aangevuld met de vurige Iraaks-Nederlandse frontvrouw Bagdaddy en N.R. Safi (oa. Myrrors en Naujawanan Baidar). De band gooit electronische beats in de mix met Arabische en Perzische folkmuziek en punk rock, wat leidt tot een divers, vrolijk en inclusief pandemonium.

LQRQ is a unique cross-cultural project, risen from the ashes of electro-cha3bi outfit Cairo Liberation Front complemented with fiery Dutch-Iraqi vocalist Bagdaddy and N.R. Safi (Myrrors & Naujawanan Baidar), that combines swooping electronic beats with Arabic and Persian folkmusic and punk rock into an inclusive, fun-loving and genre-pushing pandemonium.

Dolphin Hyperspace is a Los Angeles-based electro-jazz duo, led by saxophonist Nicole McCabe & bassist Logan Kane, known for legendary high-energy concerts featuring instrumental madness amongst many synths and bonkers dance beats. Dolphin Hyperspace finds a new lane of expression within modern jazz and beat culture.

Dolphin Hyperspace is een electro-jazz duo uit Los Angeles, bestaande uit saxofonist Nicole McCabe en bassist Logan Kane, met een illustere live-reputatie dankzij energieke optredens waarin instrumentale gekte wordt vergezeld van synths en pompende dance beats. Hiermee plaveidt het duo een volstrekt eigen pad van moderne jazz en electronische muziek.

dj. flugvel og geimskip (“Vliegtuig en Ruimteschip” in het IJslands) is het eenspersoonsorkest van Steinunn Hardardottir, met invloeden uit duizend werelden. Electronische horror-muziek met een ruimte-twist: speelse beats, bas en catchy melodieen met vrolijke zang. Liedjes over buitenaards leven, mysterie en nachtelijk gevaar, live gebracht als gezamenlijke lucide droom.

dj. flugvel og geimskip (“Airplane & Spaceship” in Icelandic) is the one-person orchestra of Steinunn Hardardottir drawing influences from a thousand worlds. Electronic horror-music with a space twist: playful beats, bass, catchy melodies and joyfully off-kilter vocals. Songs about alien worlds, mysteries and dangers of the night, performed live in a shared, colorful and poetic lucid dream.

AMAGUK is een driekoppige Rotterdamse band, bestaande uit drie vrienden met een gezamenlijke muzikale passie op zoek naar nieuwe manieren van expressie en experiment. Beinvloedt door geestverwante acts als Kneebody, Colin Stetson en Reinier Baas, ontwikkelden ze zonder basgitaar, met onconventionele vindingen en out-of-the-box denken een volstrekt eigen vorm.

AMAGUK is a three-piece band based in Rotterdam. Created by three close friends motivated by their shared musical passion and need of a new way of expression and experimentation.  Influenced by artists such as Kneebody, Colin Stetson, and Reinier Baas, their style is unequivocally personal and original drifting from the bottom of the rock guitar tradition to colourful avant-garde jazz.

Het Belgische Use Knife, de nieuwe band van Stef Heeren & Kwinten Mordijck (van het onvolprezen Kiss the Anus of a Black Cat) met de Irakese Saif Al-Qaissy, botst Westerse underground muziek met traditionele Arabische muziekcultuur tot een unieke stroming. De muziek is opgebouwd uit stuwende ritmes, rondketsende melodieen en samples, met opzwepende Arabische drumritmes.

Belgian outfit Use Knife, the new vehicle of Stef Heeren & Kwinten Mordijck with Iraqi musician Saif Al-Qaissy, coincides Western underground music with traditional Arab music culture into a genuine melting pot of unique musical current. Their music is composed around propulsive electronic rhythms, ricocheting sequenced melodies and samples and vibrant Arabic drum rhythms.

De wederopstanding van Utrechtse post-rock groep We vs. Death, afgelopen najaar, riep warme herinneringen op aan de underground-scene van begin deze eeuw, toen ze graag geziene gasten waren op binnen- en buitenlandse podia en festivals. De reunie-shows waren echter meer dan nostalgisch, er was een nieuwe energie en zeggingskracht, en er werd gefluisterd over nieuw werk.

Last year’s reunion shows of influential Utrecht-based post-rock group We vs. Death, brought back warm memories of the Dutch underground scene at the start of the century, when they were regulars in local and European scenes and festivals. These reunions, however, were more than just nostalgic; there was a palpable new energy and expression, and rumors about new material.