At Peel Slowly and See, the curious music enthusiast explores new horizons; from the latest, buzzing UK-jazz groups, to crackling indietronica, intriguing ethnic music and wayward guitar-bands. Nobody leaves the festival without discovering something out of their regular musical comfort zone, including the performing artists.

PEEL SLOWLY AND SEE

1&2 march 2024

FRIDAY 1st OF MARCH

Gloedjenieuw is Kalima, de tropische verrassing uit Leiden. De mix van stijlen voelt als een warm bad; disco, surf, cumbia, en funk. Kalima gaat voor de groove, voor een feestje vol tintelende gitaarlijntjes, pompende bassen en feestelijke percussie. En stop de tijd; waar we zeiden ‘warm bad’ bedoelden we natuurlijk ‘tropisch eiland’.

Kalima is a new and fresh tropical cocktail from Leiden, bringing an immersive mix of styles, from cumbia to surf and funk to the table. Kalima is aiming for the groove, with tantalizing guitar melodies, punchy bass lines and festive percussion. Wait, where we said ‘table, we obviously meant ‘festival’.

Ma`tut, consisting of duo Sinan Arat & Shwan Sulaiman, takes various “spiritual” music traditions as sources of inspiration in practicing music. During performances they play songs and music arrangements from the Sufi rituals, the Ottoman music repertoire and other spiritual music traditions from Mesopotamia and Anatolia. The musical performances are characterized by spirituality and mystical atmosphere, bringing the audience with them on the journey.

Ma’tut, bestaande uit het duo Sinan Arat & Shwan Sulaiman, neemt diverse ‘spirituele’ muziek tradities als bron van inspiratie in hun praktijk. Tijdens hun optredens spelen ze materiaal and arrangementen afkomstig uit soefi-rituelen, Ottomaanse muziek en andere spitituele tradities uit Mesopotamië en Anatolië. Hun optredens worden gekenmerkt door een spitiruele and mystieke sfeer, waarin ze het publiek meenenen.

Het energieke Colombiaanse collectief Romperayo, uit de scene van andere graag geziene gasten als Los Pirañas en Meridian Brothers, verrijkt tropische ritmes en psychedelische traditionele cumbia met stijlen uit West-Afrika, Haïti en Trinidad tot een extatische, humorvolle en uiterst dansbare smeltkroes. Het viertal toerde al over de hele wereld, en debuteert in maart in Leiden.

Energetic and humorous Columbian collective Romperayo operates from the same scene as like-minded Los Pirañas and Meridian Brothers. They built on tropical rhythms and psychedelic cumbia, adding styles and sounds from West-Africa, Haiti and Trinidad, into an ecstatic and very danceable mix. The group has toured all over the world, and makes its Leiden debut in March.

Muziek ontstaan uit improvisatie kan soms wat verdwalen in goed intenties. In het geval van alt-rock veteranen Zwardsick levert dit proces spannende muziek op; melodieën die je denkt te kennen, gitaarhooks die pakkend en onvoorspelbaar zijn, ritmes die precies de andere kant op lijken te gaan. Liefhebbers van Tom Waits, Pere Ubu, Zappa en Beefheart weten genoeg. En dat uit Katwijk.

Sometimes music built from improvisations can get lost in good intentions. In the case of alt-rock veterans Zwardsick, the process leads to exciting new music; with melodies that you think you know, hooks that are unpredictably catchy, and rhythms that always seems to go in the opposite direction. Straight outta Katwijk, for fans of Tom Waits, Pere Ubu, Zappa and Beefheart.

MERCATOR

DJ SILVERGHOSTS TAPES

Porcelain id is het pseudoniem waarmee de in Rwanda geboren Belgische artiest Hubert Tuyishime (zij/hen/hun) in 2020 debuteerde. Hen ontpopte zich als één van de meest veelbelovende Belgische talenten, met krachtige, poëtische teksten en een rauwe, breekbare performance. De Morgen noemde hen ‘een folkzanger voor de nieuwe tijd’. Debuutalbum ‘Bibi 1’ verschijnt enkele weken voor Peel Slowly and See.

Porcelain id is the alias used by Hubert Tuyishime (they/them), born in Rwanda and raised in Belgium. They have been releasing remarkable soulful pop and lo-fi since 2020. Hailed as one of the most promising emerging talents in Belgium, Porcelain id is known for powerful lyrics, their impressive voice and unique presentation that’s raw, fragile, authentic and pure. Debut album “Bibi 1”is out just a few weeks before Peel Slowly and See.

AMAGUK is een driekoppige Rotterdamse band, bestaande uit drie vrienden met een gezamenlijke muzikale passie op zoek naar nieuwe manieren van expressie en experiment. Beinvloedt door geestverwante acts als Kneebody, Colin Stetson en Reinier Baas, ontwikkelden ze zonder basgitaar, met onconventionele vindingen en out-of-the-box denken een volstrekt eigen vorm.

AMAGUK is a three-piece band based in Rotterdam. Created by three close friends motivated by their shared musical passion and need of a new way of expression and experimentation.  Influenced by artists such as Kneebody, Colin Stetson, and Reinier Baas, their style is unequivocally personal and original drifting from the bottom of the rock guitar tradition to colourful avant-garde jazz.

SATURDAY 2nd OF MARCH

The Eminent Sessions is speciaal voor Peel Slowly And See geformeerd. Een band onder leiding van saxofonist Bart Wirtz, die voor dit keer de jazz even links laat liggen en zich, geïnspireerd door Jimi Hendrix, Radiohead en the Velvet Underground, richt op indierock. The Eminent Sessions debuteert en speelt eenmalig.

Especially for PSAS The Eminent Sessions is formed. A new band under the direction of saxofonist Bart Wirtz, who, for this occasion, will not play jazz, but, inspired by the Jimi Hendrix, Radiohead and the Velvet Underground, will play indierock. The Eminent Sessions makes its debut at PSAS, and will only play once.

Peter Broderick is een ongekend productief en genre-overstijgend Amerikaans muzikant, componist en producer, internationaal geroemd om zijn vele projecten, samenwerkingen en composities voor film en dans. Als begaafd multi-instrumentalist, evenredig getalenteerd in een breed spectrum aan stijlen, benadert Broderick alle muziek met kenmerkende openheid en verwondering.

Peter Broderick is a prolific, genre-defying American musician, composer and producer, known for a diverse range of solo projects, collaborations, and compositions for cinema and dance. A gifted multi-instrumentalist, equally versed in a wide range of styles, Broderick aims to approach music with a sense of openness and wonder, and to never be tied down to any one particular style.

Caught in The Ex! Na een langdurige pauze, is de legendarische Nederlandse groep terug! In 2024 viert men het 45(!) jarig bestaan van de band, dus Andy, Kat, Terrie en Arnold doken met nieuwe songs en plannen het oefenhok in. Ze komen naar Peel Slowly and See met een volledig nieuwe set, fris als een hoentje, en zoals altijd ‘forward in all directions’.

Caught in The Ex! After a significant break, this seminal Dutch band is back! Celebrating 45(!) years of ‘forward in all directions in 2024, Andy, Kat, Terrie and Arnold got into the rehearsal room together and started making new songs and new plans. They’ll come to Peel Slowly and See with a entire new live-set, full-on and fresh as a daisy!

Duistere, ambient-achtige dissonante drones, engelenzang, cello en kamanchech: ‘The Power of Indifference’ is een zeer persoonlijk project van veelzijdige celliste Maya Fridman met kamancheh speler Soheil Shayesteh. Een sonisch universum uitgebreid met electronica en visuals, met shows als een organische reis langs songs en improvisatie geinspireerd door Perzische traditionele muziek.

Dark, ambient-like dissonant drones, angelic voices, cello and kamancheh: ‘The Power of Indifference’ is a deeply personal project by the versatile cellist Maya Fridman and kamanchech player Soheil Shayesteh, expanding their sonic universe with live electronics and visuals. Live performances are a journey where they delicately bridge songs and improvisations inspired by Persian traditional music.

Het Tsjechische trio sinks, afgelopen jaar een van de smaakmakers op de showcase festivals, maakt een minimalistische maar dynamische mix van noise rock en post-punk. Optredens zijn explosief en meeslepend, dankzij een geweldige ritmesectie, expressieve vocalen en immersieve geluidsmuren.

Czech trio sinks, highlight at many of last year’s showcase festivals, makes a minimalist yet dynamic mix of noise-rock and post-punk. Their performances are notoriously energetic and explosive, filled with tight rhythms, expressive vocals and occasional moments of spontaneous chaotic guitar noise.

Martha Da’ro is een genreoverstijgend, multidisciplinair kunstenaar van Angolese afkomst en gevestigd in Brussel. Na een start in het project Soul’Art, debuteerde ze solo met een mix van dromerige pop en hiphop, waarin ze de luisteraar meenemeent naar een fragiel maar gedurfd universum.

Martha Da’ro is a genre-bending, multidisciplinary artist, of Angolan origin, based in Brussels. After her first project Soul’Art, the multi-talented performer took matters into her own hands, showcasing a bold artistic universe – blending dreamy pop with hip hop, English with French and definitely with a fragile but boundless emotion.

Mouvman Alé is een kwartet afkomstig van het eiland Reunion, onder leiding van Franswa Virassamy-Macé. De muziek is een hypnotiserende, meeslepende mix van psychrock, pop, traditionele ritmes en electronica. De groep zelt noemt het “romans non-galizé rényoné” in het Creools: ongepolijste en licht experimentele muziek uit Reunion.

Mouvman Alé is a quartet from the island of Reunion, lead by singer-songwriter Franswa Virassamy-Macé. The music can be described as a hypnotic and electrifying mix of psychrock, pop, traditional rhythms and electronics. The group calls it “romans non-galizé rényoné” in Creole: unpolished and slightly experimental songs from Reunion.

LQRQ is een nieuw cross-cultureel project ontstaan uit de as van electro- cha3bi pioniers Cairo Liberation Front, aangevuld met de vurige Iraaks-Nederlandse frontvrouw Bagdaddy en N.R. Safi (oa. Myrrors en Naujawanan Baidar). De band gooit electronische beats in de mix met Arabische en Perzische folkmuziek en punk rock, wat leidt tot een divers, vrolijk en inclusief pandemonium.

LQRQ is a unique cross-cultural project, risen from the ashes of electro-cha3bi outfit Cairo Liberation Front complemented with fiery Dutch-Iraqi vocalist Bagdaddy and N.R. Safi (Myrrors & Naujawanan Baidar), that combines swooping electronic beats with Arabic and Persian folkmusic and punk rock into an inclusive, fun-loving and genre-pushing pandemonium.

Dolphin Hyperspace is a Los Angeles-based electro-jazz duo, led by saxophonist Nicole McCabe & bassist Logan Kane, known for legendary high-energy concerts featuring instrumental madness amongst many synths and bonkers dance beats. Dolphin Hyperspace finds a new lane of expression within modern jazz and beat culture.

Dolphin Hyperspace is een electro-jazz duo uit Los Angeles, bestaande uit saxofonist Nicole McCabe en bassist Logan Kane, met een illustere live-reputatie dankzij energieke optredens waarin instrumentale gekte wordt vergezeld van synths en pompende dance beats. Hiermee plaveidt het duo een volstrekt eigen pad van moderne jazz en electronische muziek.

Paul Thomas Hoek is een Nederlands beeldend kunstenaar, performer en medeoprichter van de invloedrijke, instrumentale post-rock band We vs Death. In 2011 bracht hij zijn eerste album uit, waarna hij als solo artiest diverse optredens geeft. Zijn muziek werd omschreven als ‘troostrijke, gesproken woorden met inventieve muziek…ergens tussen Mogwai en Gorki’. In 2024 richt hij de groep Hoek & De Verdwijners op en verschijnt een nieuw album ‘Dromer’.

Paul Thomas Hoek is a Dutch visual artist, performer and co-founder of the influential, instrumental post-rock group We vs. Death. He released his first solo album in 2011, and has been performing as a solo artist since then. His music was once described as ‘comforting spoken words with inventive music… somewhere in between Mogwau and Gorki’. In 2024 Hoek started the band Hoek & De Verdwijners en will release a new album called ‘Dromer’.

Het Belgische Use Knife, de nieuwe band van Stef Heeren & Kwinten Mordijck (van het onvolprezen Kiss the Anus of a Black Cat) met de Irakese Saif Al-Qaissy, botst Westerse underground muziek met traditionele Arabische muziekcultuur tot een unieke stroming. De muziek is opgebouwd uit stuwende ritmes, rondketsende melodieen en samples, met opzwepende Arabische drumritmes.

Belgian outfit Use Knife, the new vehicle of Stef Heeren & Kwinten Mordijck with Iraqi musician Saif Al-Qaissy, coincides Western underground music with traditional Arab music culture into a genuine melting pot of unique musical current. Their music is composed around propulsive electronic rhythms, ricocheting sequenced melodies and samples and vibrant Arabic drum rhythms.

De Iraanse Khorshid Dadbeh speelt tar, tanbour en setar. Ze onderging een muzikale opvoeding, ze speelde al op jonge leeftijd setar met haar vader en studeerde aan het Conservatorium van Teheran. Op haar zestiende speelde ze al met het Shams Ensemble. Meer recent richtte ze het collectief Jansouz op, genoemd naar haar grootvader, een meester in zang en traditie van Iraanse muziek. Ze werkt ze veel samen met internationale artiesten en speelt composities en improvisaties uit Iran.

Khorshid Dadbeh is an Iranian tar, tanbour, and setar player. She started her journey playing setar with her father and studied at the Conservatory of Tehran. When she was sixteen, she started performing with Shams Ensemble. Later, she founded collective Jansouz, named after her grandfather, a maestro in the field of singing and cultural history of Iranian music. Currently she collaborates with many international artists and performs compositions and improvisations from Iran.

dj. flugvel og geimskip (“Vliegtuig en Ruimteschip” in het IJslands) is het eenspersoonsorkest van Steinunn Hardardottir, met invloeden uit duizend werelden. Electronische horror-muziek met een ruimte-twist: speelse beats, bas en catchy melodieen met vrolijke zang. Liedjes over buitenaards leven, mysterie en nachtelijk gevaar, live gebracht als gezamenlijke lucide droom.

dj. flugvel og geimskip (“Airplane & Spaceship” in Icelandic) is the one-person orchestra of Steinunn Hardardottir drawing influences from a thousand worlds. Electronic horror-music with a space twist: playful beats, bass, catchy melodies and joyfully off-kilter vocals. Songs about alien worlds, mysteries and dangers of the night, performed live in a shared, colorful and poetic lucid dream.

Een debuut-ep volgt snel, nu moeten we het vooral doen met de live-reputatie van dit Rotterdamse jazz-collectief. Brintex Collective bestaat wisselend uit vijf tot zes man en maakt middernachtelijke jazz; dat kan dansbaar zijn, andere keren zwoel en gevoelig. Toetsenist Brenn Luiten leidt dit gezelschap, dat zich heeft laten inspireren door de nieuwste jazzstroming uit de UK.

In heavy anticipation of their debut EP, we can only go with the impressive live reputation of this Rotterdam based jazz group. Brintex Collective performs with five to six members, bringing late-night jazz that sometimes is danceable, but can also be sultry or fragile. This collective is led by keyboardist Brenn Luiten and takes inspiration from the new wave of UK jazz, hiphop and electronic music.

ARTIST TALKS hosted by Richard Foster & Marieke McKenna
Speak Slowly and Peel

GEERTRUIDA DJ TEAM